پیراهنی


پارچه مورد مصرف برای پیراهن از پارچه های تخت بافت ( تار و پودی ) به شمار می رود که با الیاف مصنوعی، طبیعی و یا مخلوطی از هر دو معمولا با عرض ١۵٠ سانتی متر ( در مواردی با عرض ١۵۵ سانت ) در دو نوع ساده و طرح دار تولید و تکمیل خواهد شد. علاوه بر بافت و نوع الیاف مصرفی به این موضوع هم توجه کنید که نوع تکمیل پارچه از مهمترین فاکتور های کیفیت یک پارچه مناسب پیراهن است. تکمیل پارچه در کیفیت زیر دست نقش به سزای دارد.

( طاقه های پارچه پیراهنی معمولا به صورت کتابی می باشد که هر توپ آن ۴٠ یا ۵٠ متر است. )

فاکتور های مهم در انتخاب و خرید پارچه پیراهنی

در انتخاب پارچه حس بینایی و حس لامسه انسان بهترین ابزار هستند. مشتری ابتدا با چشم، ظاهر پارچه را نگاه می کند و اگر خوشش بیاید تصمیم می گیرد که آن را لمس کند. سپس با لمس کردن پارچه و لباس تصمیم می گیرند که خرید کنند یا نکنند. در نتیجه طرح و رنگبندى، نوع الیاف تار و پود پارچه و زیر دست پارچه از موارد مهم در انتخاب و خرید پارچه می باشد.

طرح و رنگ پارچه پیراهنی

  • پارچه پیراهنی طرحدار

در انتخاب و خرید هر نوع محصولی مشتری ابتدا به ظاهر محصول نگاه می کند. از انجا که خرید یک فرآیند حسی می باشد در مورد پارچه پیراهنی به خصوص در مدل طرح دار، ابتدا باید به طرح و هماهنگی رنگبندی در طرح و نقش پارچه توجه کرد. کمپانی های بزرگ نساجی و پوشاک در طراحی پارچه حتی به رنگ پوست و رنگ موی مشتریان خود هم توجه می کنند. اقلیم محیطی در انتخاب رنگبندی نیز حائز اهمیت است. ضمیر ناخود اگاه انسان به هماهنگی یا غیر هماهنگ بودن رنگبندی یک پارچه و لباس پی می برد پس نیاز نیست مقالات زیادی در این باره بخوانید تا کارشناس روانشناسی رنگ شوید.

سلیقه یک امر ذاتی است. صاحب یک تولیدی پوشاک اگر با بی سلیقگی اقدام به خرید پارچه کند بی رحمانه محکوم به ضرر است. در این جا فقط منظور وارد کردن سلیقه شخصی نیست بلکه باید با توجه به سلیقه روز جامعه و مشتریان خود، اقدام به تولید پیراهن کرد.

شاید یکی از عواملی که جوانان نسبت به پیراهن بیشتر به تیشرت علاقه مندند همین موضوع باشد.

 پارچه های پیراهنی طرحدار از نظر طرح به سه دسته تقسیم خواهند شد:

١- پارچه پیراهنی چهار خانه

پرطرفدارترین طرح برای پارچه پیراهن چه بین آقایان و چه خانم ها مدل چهارخانه می باشد. طرح چهار خانه می تواند ساده و یا ترکیبی باشد. پیراهن های با طرح چهارخانه همیشه پرفروش تر از دیگر طرح ها هستند و به اصطلاح همه پسند است. جنگ اصلی بین کارخانجات نساجی در رقابت انتخاب طرح و از همه مهم تر ترکیب رنگبندی آن است. اکثر کارخانه های پارچه پیراهنی یک طرح را در چهار رنگ مختلف تولید می کنند و به صورت سری رنگ به فروش می رسانند به این معنی که مشتری باید تمام رنگ های یک طرح را خرید کند (معمولا هر طرح در ۴ رنگ). این گونه خرید بیشتر برای سری دوز ها پیشنهاد می شود تا مشتری حق انتخاب رنگ داشته باشد.

نکته : چهار خانه درشت بیشتر برای پیراهن افراد لاغر و چهارخانه ریز بیشتر مناسب لباس افراد چاق می باشد.

 

٢- پارچه پیراهنی راه راه

پارچه پیراهنی مدل راه راه جلوه ای رسمی تر به پیراهن می دهد. ترکیب رنگ زمینه سفید و خط های راه راه در انواع رنگ ها از متداول ترین رنگبندی این طرح است. از لحاظ ثبات رنگ در شستشو در مورد پارچه های چهار خانه و راه راه که مدل آن در بافت پارچه هست خیالتان راحت باشد. دلیل اصلی آن این است که ابتدا نخ، رنگ شده و سپس مورد بافت قرار می گیرد.

نکته : پارچه پیراهنی راه راه مدل ریز پیشنهادی برای پیراهن افراد چاق می باشد. برای پیراهن افراد قد بلند بهتر است از این مدل استفاده نشود.

طرح های ترکیبی چهار خانه و راه راه جدید و یا حاشیه دار از جدید ترین مدل های امروزی است. پیراهن های حاشیه دار در دو سمت پارچه طرحی حاشیه ای و در وسط طرح اصلی می باشد که امروزه بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفته است.

انتخاب پارچه پیراهنی طرحدار راه راه و چهار خانه جدید برای پارچه لباس فرم مدارس در نیمه اول سال باعث داغی بازار فروش این پارچه است.

برای تولید لباس فرم مدارس اغلب تولیدی ها پارچه های پیراهنی را یا با شلوار فاستونی ست می کنند و یا از آن با پارچه های ترگال و کجراه به عنوان خرج کار لباس بهره می برند.

 ٣- پارچه پیراهنی چاپی

چاپ بر روی پارچه توانست انقلابی در صنعت مد ایجاد کند. هر طراح پارچه و لباس فقط کافیست اراده کند که چه نقشی را می خواهد استفاده کند. پارچه های پیراهنی چاپی می تواند بهترین انتخاب برای تولید بیراهن قشر جوان باشد. کارخانجات کشور ما اغلب طرح های گرافیکی تکرار شده را بر روی پارچه های پیراهنی کشی چاپ می زنند.

 



کمی صبر کنید...

دسته‌بندی

painter1